Kaapstad part 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vivian Raeven - WaarBenJij.nu Kaapstad part 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vivian Raeven - WaarBenJij.nu

Kaapstad part 2

Blijf op de hoogte en volg Vivian

25 September 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Life’s good!
Omdat het afgelopen maandag Heritage Day was, een nationale feestdag die door veel mensen wordt aangegrepen als nationale Braaidag, hadden wij een heerlijk lang weekend. We hebben dat goed benut: het Castle of Good Hope bezocht (soort vestigingswerk, gebouwd door de Nederlanders) en een film gekeken in de bios. Ook hebben we de Old Biscuit Mill bezocht, een soort markt op zaterdagochtend waar je heerlijk kunt ontbijten en allemaal lekkere dingen (voornamelijk Europees eten) kunt kopen. Ook bitter-ballen ;). Verder hebben we het heart transplant museum bezocht, want de eerste harttransplantatie werd hier in Kaapstad verricht in 1967 door dr. Barnard. Ook bezochten we het West Coast National Park, waar we genoten van de natuur, de bloemen, de zee en de dieren: de schildpadden en struisvogels zijn ondertussen wekelijkse kost, maar nu hebben we ook zebra’s gespot!

Maar de hoogtepunten van de afgelopen dagen waren toch wel de twee volgende.

Op zaterdag was het mooi weer en hebben we de Cape Peninsula, het gebied van Kaapstad tot het zuidelijkste puntje van de Kaap, bezocht. Prachtig, echt genieten! We redden naar Cape Point (het meest zuidelijke punt van de Kaap), waar we onze hapjes van de markt aten en dus een heuse high tea hielden op dit bijzondere plekje. Stiekem hadden we een niet-officieel paadje genomen om nog net ietsje zuidelijker te komen, en daar zaten we dus. Genietend van een high tea, uitkijkend over zee in de richting van de Zuidpool. We hadden er wel eeuwen kunnen zitten. Gelukkig was een andere Nederlander ook zo eigenwijs om dat pad te nemen, dus we hebben foto’s waar we samen op staan!

Het andere hoogtepunt is van heel andere aard. 75% van de mensen in Kaapstad woont in Townships. Dit echte Afrika zie je als tourist alleen als je er op de autosnelweg langs crosst, en stiekem druk je het gas dan wat harder in. Wij wilden dit ook zien en kregen een rondleiding van Mzu, een geregistreerde gids die zelf in de Townships woont en hard aan de weg timmert met zijn eenmansbedrijfje.

Life is minder 'good' in de Townships. De huisjes zijn gemaakt van golfplaat, hout en andere bij elkaar geraapte dingen. WC’s zijn een emmer of een gezamenlijke dixi. Naar douches hoef je niet eens te vragen. De meeste mensen hebben geen werk, een aantal is erg gelukkig met een baantje (vaak als schoonmaker) in de stad of op het vliegveld, en een groot deel probeert het hoofd boven water te houden met een zaak in de Townships: van winkeltje tot kapper, van autoreparateur tot schoonheidsspecialiste, van vleesbraaier tot kledingverkoper. En allemaal in dezelfde huisjes van golfplaat.
Toen wij er waren was het best koud en regende het. Mensen zitten dan binnen, rond een paraffinebrandertje. Je kunt je voorstellen dat er in de winter heel wat huisjes afbranden. We bezochten ook een klein deel van een kerkdienst, waar het wegens het weer ook niet heel druk was. Mensen zingen met passie en bezieling over God, en alle bezoekers zingen en klappen mee. Prachtig, kippenvel! Verder bezochten we ook het huis van de tante van onze gids, en het huis van onze gids zelf. Hij verdient best goed met zijn rondleidingen, en in zijn stenen huisje staat dan ook een normale koelkast, tv, radioinstallatie en computer met internet. Maar alsnog hoef je er niet veel luxe bij voor te stellen, en je zult niet willen ruilen.

Het internet werkt niet mee in het internetcafe, foto’s kun je beter bekijken op facebook. Daar gaat het uploaden hopelijk net wat beter.

Liefs!

• 26 September 2012 - 09:34

Maartje:

Viv, wat een prachtige foto's!! Ziet er echt allemaal heel mooi uit!

• 01 Oktober 2012 - 13:10

Irene:

Wat goed dat jullie niet alleen maar de pracht en praal hebben bezocht en het aanhebben gedurft om de townships in te gaan! lijkt me echt enorm bizar om rond te lopen in zo'n ontzettend arme wijk..
    Nog superveel plezier!!

• 02 Oktober 2012 - 16:46

Vivian Raeven:

Het was niet echt rondlopen.. we zaten vooral in de auto van de gids. Het was namelijk aant regenen, koud, winderig, heel erg groot en misschien niet altijd even veilig ;)