Whale Watchers - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Vivian Raeven - WaarBenJij.nu Whale Watchers - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Vivian Raeven - WaarBenJij.nu

Whale Watchers

Blijf op de hoogte en volg Vivian

09 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Hermanus

Wisten jullie dat een walvis ongeveer evenveel weegt als tien olifanten? En dat een babywalvis per dag zo’n 600L verse volle moedermelk drinkt? Wisten jullie ook dat walvissen soms opspringen uit het water, net als dolfijnen?

Hermanus is de walvishoofdstad van Zuid-Afrika. Elk jaar tussen juni en december verblijven de walvissen in deze streek, met een voorkeur voor de baai bij Hermanus, om te paren en baren. Dit heeft tot gevolg dat je de walvissen vanuit de kust al kunt spotten, en meestal nog beter vanaf een boot. Wat doe je dan? Juist, een whale watch boottochtje boeken.
Binnen enkele minuten varen zagen we al de eerste tekenen van walvissen. Het is prachtig om die walvissen een stukje boven het water uit te zien komen, hoewel je meestal niet meer ziet dan de rug van de walvis. Elke keer weer hoopte elke passagier met spanning op een staart, vin, hoofd of zelfs sprong. Helaas lieten de walvissen zich alleen ten dele zien en misten we de mooiste momenten met de camera (ooooh, wat vet!! ----- klik— maar toen wassie alweer onder), maar het was een erg leuk tochtje. Jammer genoeg heeft Andrea het laatste deel in de zure lucht van het benedendek doorgebracht, tussen de zeezieke mensen, maar gelukkig heeft ook zij het grootste deel gewoon mee gekregen. En was ze op vasteland meteen weer de oude :)

Naast een middagje Kaapstad, een bezoek aan een pinguinkolonie en wederom een wijnproeverij, ditmaal met kaasproeven erbij inbegrepen, hebben we niet veel bijzondere dingen gedaan. Daarom nog een stukje over iets anders.

Als je denkt dat Zuid-Afrika een eigen keuken heeft, heb je het mis. We eten hier ongeveer hetzelfde als in Nederland en in restaurants krijg je veel pizza (met avocado), burgers, indian curry’s, fish and chips etc. Op bijna elke straathoek vind je een winkeltje met pie, dus hartige, ietwat vettige eenpersoonsquiches. Volkssport nummer 1 is hier het braaien. Helaas hebben we dat nog niet gedaan, want met zijn tweeen is dat toch wat veel werk. Bovendien zouden wij niet weten hoe je een Nederlandse bbq omtovert tot een Zuid-Afrikaanse braai.
Natuurlijk zoek ik in restaurants altijd naar het authentieke gerechtje op de kaart, wat me al een heerlijke bobotie heeft opgeleverd (beter dan de Knorr-mix), maar ook ‘line fish’. Afgelopen weekend kwam de klapper: PapenWors! Dit gerecht, ook wel pap en worst, is precies wat je denkt dat het is. Een soort pap van maïszetmeel, maar dan ingedikt tot puree, met vruchtenchutney en een gekruid en gegrild worstje erbij. Die pap smaakt echt nergens naar, maar is blijkbaar heel goedkoop en wordt dus veel in de townships gegeten. Niet erg voedzaam, volgens de anesthesist die er verstand van leek te hebben. De chutney compenseerde de smaak gelukkig wat, maar toch zal ik het de volgende keer overslaan. Wel wil ik jullie de afsluiter van ons zaterdagavondje nog meegeven: springbokkies! Dit is een verrassend shotje met half amarula (een soort baileys), half springbok (groene pepermuntdrank). Lekker! En weet je wat je krijgt als je er een paar druppels chocola aan toevoegt? Boskak. Serieus.

• 09 Oktober 2012 - 21:07

Mathijs:

Bleh, hier is het weer zo super koud, doe mij maar zo'n braai. On that note: super mooi dat je mee gaat op wintersport, zin in! Is jullie co-schap inmiddels al iets leuker geworden cq al wat meer mogen doen? Geniet nog even daar! X Mat

• 14 Oktober 2012 - 16:12

Sietske:

Heee Vief! Klinkt goed allemaal! Wist je trouwens dat je de leeftijd van een walvis kan bepalen aan de hand van zijn oorsmeerringen? Ik heb gister een ticket geboekt naar Zuid-Afrika met Irene voor de zomer..!! Veel plezier nog, ik mis je hier wel hoor! xxx

• 16 Oktober 2012 - 19:17

Vivian:

Oowjee, weet je wel dat het in de zomer in Zuid-Afrika winter is? :p

• 17 Oktober 2012 - 11:43

Maaike:

Hee Vief, klinkt awesome! Da's nou echt het goede leven :)
    Bedankt voor je kaartje, ik laat m volgende week aan de rest van de GG zien!
    Geniet nog maar flink daar, ik blijf je met veel plezier volgen!

Puneke!

• 17 Oktober 2012 - 11:43

Maaike:

Hee Vief, klinkt awesome! Da's nou echt het goede leven :)
    Bedankt voor je kaartje, ik laat m volgende week aan de rest van de GG zien!
    Geniet nog maar flink daar, ik blijf je met veel plezier volgen!

Puneke!

• 18 Oktober 2012 - 20:27

Irene:

Dag Viefie,

Ik vind je verhaaltjes toch zo tof en ik ben blij met de walvis feitjes (ook die van jou siets). Bovendien krijg ik honger van al je fijne beschrijvingen van gerechten. Hier in nl is alles ongeveer hetzelfde, het is echt superjammer dat je er niet bij bent volgende week maar dat maken we daarna zeker weer goed!!

je word gemist, lufs!!

• 22 Oktober 2012 - 11:20

Kaitlyn:

Vief!! Bedankt voor jullie lieve kaartje (ook thanks to An!) Gaaf om je verslagen te lezen, krijg er heimwee van! Vind wel dat jullie minstens 1 braai moeten hebben meegemaakt! Als je van veel vlees houdt en wil braaien tussen de locals, is Mzoli's wel een goeie. Dit is in Guguletu, een van de townships dichtbij Kaapstad. Ga wel met een groepje en zorg dat je voor het donker weg bent..;-) Hoop dat jullie coschap nu wat leuker is, en ach, anders meer tijd om te stappen en springbokkies te drinken! Gelukkig is Amarula gewoon in NL te koop, die mintlikeur moet ik nog even zoeken.. Have nog! en BUNGEEJUMPEN! Xx